Het ultieme harde semi-keramische Lunac 2+ duplo coating concept
Na 14 jaar ononderbroken ontwikkeling combineert Lunac 2+ (duplex) op een unieke wijze alle gewenste eigenschappen die nodig zijn voor een compromisloze coating voor hydraulische cilinders en assen. Dit bekledingsconcept is op grote schaal gebruikt in offshore-toepassingen. behoudens de artracietverkleuring van het Lunac 2+ na een lange periode van niet-gebruik |
kan Lunac 2+ beschouwd worden als een nagenoeg compromisvrije coating; de coating is zeer hard, bestand tegen krassen en corrosie, seal-vriendelijk, relatief taai, aantrekkelijk geprijsd en brengt een laskwaliteit-binding met het substraat tot stand. Vroege gebruikers melden al 18 jaar ononderbroken dienst zonder roestvorming of meetbare slijtage. |
Foto 1: Zware kraan van Enerpac, volledig uitgerust met Lunac 2+ gecoate hoofdcilinders en self erecting steuncilinders |
Sinds oktober 2011 voldoet Lunac 2+ duplo aan de volgende standaarden: 1-NBD 10300 (Rijkswaterstaat 2010) EPQ corrosietest, gebaseerd op de ASTM G59-97 (2003) /G61-86 (2003) en de ISO 17475 standaard. 2-ASTM B117 1000 uur zoutsproeitest en zelfs > 2400 uur rating 10 (= geen enkel roestpunt waarneembaar). Afbeelding 2: |
De corrosiebestendigheid van de zeer harde (Hv eff. 2100) Lunac 2+ coating is zeer robuust, deels omdat unieke drukspanningen ervoor zorgen dat Lunac 2+ lagen microscheurvrij blijven. De uitzonderlijk hoge mate van binding met het substraat maakt Lunac 2+ eveneens bestand tegen hoge mechanische belastingen. Zie de volgende afbeelding met het oppervlak van de Lunac 2+ na een zeer zware en 7-jarige buitentoepassing. De weerstand tegen krassen (m.n. kwartszand) is opmerkelijk. Afdichtingen (en zelfs de hardste (glasverzelgevulde) geleidingsringen) laten nauwelijks tot geen sporen achter op het Lunac 2+. Vanwege deze eigenschappen en de goede warmtegeleiding van het Lunac 2+, is een andere belangrijke toepassing assen van (slurrie) pompen en hogesnelheidscilinders. De bekledingskosten liggen doorgaans op het niveau van chroom-nikkel coatings en liggen daarmee op een nadrukkelijk lager niveau dan de kosten voor de meeste vergelijkbare HVOF-keramiek systemen. Standaard worden Lunac 2+ -coatings afgewerkt op Ra = 0,1-0,3 μm Zie vooral het gedetailleerde rapport over de toepassing van Lunac 2+ op hydraulische systemen.
Afbeelding 3 |
Een opvallende Lunac 2+ duplex eigenschap is de corrosieschadeweerstand, die mogelijk nooit eerder bij een harde coating in die mate is waargenomen.
ondercorrosieplek in een chroom-
nikkellaag op S355J2 koolstofstaal na
3 jaar zware offshore-omstandigheden.
De zijwaartse
verspreiding van de onder-
corrosie wordt doorgaans
met een factor
40 versterkt t.o.v. de natuurlijke corrosie
uitbreiding zonder deklaag.
Afbeelding 4 |
Ondercorrosie remmend effect van een lokaal beschadigde Lunac 2+ duplo laag, aangebracht op een S355J2 koolstofstalen hydraulische cilinder na 4,5 jaar zware (Afrikaanse) offshore-omstandigheden. Ook in dit geval is de coating volledig doorboord door steenslag (zie afbeelding hieronder: roestvorming zichtbaar in de bodem van de plek. Echter de roestvorming zet niet door!). De eigenaar besloot de stang tijdens onderhoud niet te vervangen, omdat er geen olielekkage werd waargenomen en de corrosievlek onveranderd bleef.
Afbeelding 5
Afbeelding 6 |
'
Stangen tot 3930 mm kunnen (ook gedeeltelijk) worden
voorzien
van
Lunac 2+ duplo. Het nadien in stukken zagen
levert
doorgaans een belangrijk kostenvoordeel op en
lassen
dicht bij de
coatingszone is mogelijk, evenals
stikstofkoeling
t.b.v. van krimpen.
Afbeelding 7 |
Sluisdeurscharnierpennen (afbeelding links: Amerongen / afbeelding onder: Veessen Wapenveld) voorzien van Lunac 2+ en Lunac 2+ duplo, operationeel in water-luchtovergangen. Lunac 2+ duplo ook ook geschikt voor dit beruchte corrosiesysteem. Door de buitengewoon hoge corrosiebeschermende werking en goede hechting van de Lunac 2+ duplolaag kan de conversie naar koolstofstaal (dus niet corrosievast) met een hoge treksterkte in het ontwerp overwogen worden. Zie tevens dit TNO-RWS onderzoek naar het gedrag van het PE/Lunac 2+ lagersysteem.
Afbeelding 8
Afbeelding 9 |
Afbeelding 10: sluisdeur testconstructie bij TNO Delft, in opdracht van RWS (Rijkswaterstaat). Taatspen (onder) is bekleed met Lunac 2+ duplo en getest in verschillende zoutwaterconcentraties. De belasting bedroeg 53 metric ton. In het totaal zijn 8650 schuttingen gesimuleerd =
1 jaar 24/7. De slijtage van het Lunac 2+ is vastgesteld op < 2 µm. Er is geen corrosie op de taatspen waargenomen.